הייפרלופ

ברצוני להציג בפניכם היום קונספט מעניין שנהגה לראשונה ע"י היזם אלון מאסק ושמו ההייפרלופ.
ההייפרלופ מורכב מקפסולה המכילה נוסעים המשייטת במהירות עצומה בתוך צינור שאורכו כמה
מאות קילומטרים. הקפסולה למעשה תרחף באוויר בתוך הצינור שלחץ האוויר בו ישאר נמוך וזאת כדי 
למנוע חיכוך ולאפשר נסיעה במהירות 1200 קמ"ש. 


קונספט ההייפרלופ

הקפסולה תכיל בערך 28 נוסעים לפי ההערכה, ומספר קפסולות יוכלו לנוע בו זמנית בתוך הצינור.
כך יתאפשר למספר רב של אנשים להשתמש בה.  

הרעיון מוצג לראשונה לציבור

ב-12 באוגוסט 2013, חשף מאסק, מנכ"ל חברת Tesla ו-Spacex, את 
ההייפרלופ,  אותו תיאר כמדיום החמישי של התחבורה. במסמך בן 57 עמודים פירט מאסק את
תוכניותיו השאפתניות בקשר למיזם, שעורר תהודה רבה בעולם כולו.
על פי התוכנית, קפסולה שמכילה 28 נוסעים תנוע בתוך צינור בו נשמר לחץ אוויר נמוך או ואקום. המנוע ישאב אוויר מחלקו הקדמי של הרכב וישחרר אותו דחוס, דרך חלקו התחתון. כתוצאה מכך, לרכב זה לא יהיה חיכוך עם דפנות הצינור, דבר האמור, לפי מאסק, לאפשר נסיעה מהירה של הקרוניות בלי בזבוז אנרגיה.
ההייפרלופ יהיה אוטונומי לחלוטין, ויוכל להעביר כבודה (סחורה) או בני אדם. בנוסף לכך, עפ"י מאסק, 
ההייפרלופ מתאים למסלולים אשר הינם קצרים מידי בשביל מטוס, אך ארוכים מידי בשביל רכב.
המחיר של ההייפרלופ יהיה גם הוא זול ביותר, והתפעול שלו יוכל להסתמך על אנרגיה מתחדשת בלבד.
לפי התוכנית, מסלול של 570 ק"מ אמור לקחת 35 דקות בסך הכל.

לפניכם סרטון מרתק המתאר איך יפעל ההייפרלופ:




כפי שראיתם, בקונספט המתואר בסרטון מעורבים, בנוסף להייפרלופ, גם רכבים אוטונומיים שיקחו את הנוסע
ישירות אל ההייפרלופ.

חברות מרימות את הכפפה

מאז הוצג לראשונה רעיון ההייפרלופ, מספר חברות ויזמים אימצו את הרעיון וכיום ישנם מספר חברות 
המפתחות את ההייפרלופ הלכה למעשה.
הביקוש להייפרלופ, כפי שנראה, הוא עצום. אין ספור מדינות וארגונים הגישו בקשה לחברות הנ"ל לבנות
אצלם מסלול הייפרלופ, והבקשות נבחנות כעת.
אחת החברות הבולטות במירוץ לבניית ההייפרלופ, היא: Hyperloop One.
את החברה הקימו יוצא חברת Spacex, ברוגן באמברוגן, ומספר משקיעים נוספים. מנכ"ל החברה
הוא רוב לויד, מנכ"ל חברת סיסקו לשעבר. 
החברה כעת מתרכזת בבניית מערכת הנעה, ובבניית מסלול ניסוי, והמטרה היא להגיע לאב טיפוס עובד בגודל מלא כבר בשנת 2020.
ב-2017 נערכה, בחסות חברת Spacex תחרות ההייפרלופ, בה התחרו אוניברסיטאות שונות מכל רחבי 
העולם בבניית דגם הייפרלופ עובד.

ההייפרלופ בתנועה

 הספקות

 למן יציאתו של רעיון ההייפרלופ לאוויר העולם, החלו מומחים ומדענים שונים להטיל ספק ברעיון.
אחדים טענו כי הוא אינו ישים כלכלית, ואחרים טענו כי הדבר לא אפשרי מבחינה הנדסית. בפסקה הזאת
אדבר על כמה מהטענות של הספקנים:
 
    -  במקרה של רעידת אדמה  יצטרכו לעצור כל הקפסולות, דבר שיכול לגרום לתאונות.
    -  המהירות האדירה של ההייפרלופ יכולה לגרום לבום על קולי, שיכול לדעת מומחה מסוים, לגרום לשבירת הצינור.
    -  יצירת ואקום או לחץ אויר נמוך מאוד בנפח גדול כמו צינור שאורכו כמה מאות קילומטרים היא כמעט בלתי אפשרית.
    -  ההייפרלופ,עקב המהירות הגבוהה שלו, יצטרך להיבנות על מסלול ישר, כי עיקולים רבים בכזאת מהירות היא לא הדבר הכי בריא  לגוף האדם.

תמונה המתארת באיזה אופן ינוע ההייפרלופ


אב טיפוס של הצינור שהחלו לבנות

אני מקוה שנהניתם מהכתבה, ואשמח לשמוע את דעתכם.







Comments

Popular posts from this blog

מעלית חלל

למה התחבורה הציבורית במדינת ישראל היא כל כך גרועה?

Why Humanoid Robots Could Be the Key to Safer Roads